Sunday, February 14, 2016

Kata Hati Seorang Pesakit Yang Bernama Aku


Di atas katil hospital ini aku mengelamun. Terlalu jauh aku mengelamun kali ini, tapi tak ada salahnya kan? Jika kita mengelamun merenung diri, manalah tahu kalau-kalau aku mampu memperbaiki diri dengan cara ini. 

Hidup ini cuma sekali, oleh itu aku harus sangat berhati-hati mengolah diri, supaya aku tidak akan menyesal nanti di kemudian hari. Apabila waktu itu tiba yang semestinya tidak akan dapat dijangka-jangka. 

Hmmm, kenapa tetiba je aku terasa diriku seumpama daun-daun kering. Rapuh dan bila-bila sahaja akan jatuh ditiup angin. Malah mungkin akan diterbangkan melayang-layang terumbang-ambing? 

Dan adakalanya aku merasa seperti buah mangga yang belum masak, tapi sudah banyak ulatnya, sehingga tak mampu lagi rasanya bertahan lama di tangkal dahan, menunggu masa gugur bertaburan. 

Tapi bukankah harapan itu selalu ada…, dan kita tak perlu berhenti berharap.






No comments:

Post a Comment