Friday, February 26, 2016

Andai Aku Dapat Undurkan Waktu


Hari silih berganti, detik waktu terus berlalu, namun perginya waktu sempat meninggalkan pelbagai kisah, ada suka ada duka, pahit manis, tangis tawa dan jatuh bangun dalam kehidupan. Terlalu banyak peristiwa yang telah dilalui dan sukar untuk membayangkan satu persatu. Apapun, ada yang masih segar dalam ingatan dan meninggalkan kesan yang mendalam bagaikan tak dapat dilupakan.

Seperti biasa jam akan terus berputar, sesekali fikiran tetap akan menoleh kebelakang, melihat hari-hari yang pernah dilewati, tapi hanya mampu mengenang kembali nostalgia yang telah ditinggalkan. Ada cerita tentang masa yang indah yang membuatkan rasa ingin kembali mengulangi detik itu dan bila mengenangkan peristiwa yang pernah membuat diri menangis, rasa ingin kembali untuk memperbaiki kesilapan dan kealpaan yang menyebabkan diri jatuh. Tapi ternyata waktu itu takkan dapat diulangi dan peristiwa yang pahit itu tak mungkin dapat diperbaiki.

Hari terus berganti, rembulan dan mentari. Biarlah masa terus berlalu, tak perlu disesali lagi kerana semua itu tak mungkin dapat diulangi. Jadikan hari ini lebih baik dari semalam, masa pasti tanpa henti akan terus berputar dan beredar, namun perjalanan hidup ini akan terhenti bila tiba pada noktahnya nanti. Kenangan dan peristiwa yang pernah ditempuhi jadikanlah sandaran untuk diri terus kehadapan. Seandainya dapat diundurkan waktu mungkin kita ingin menyempurnakan segalanya yang telah dilalui tapi dalam hidup ini tiada manusia yang sempurna, antara sedar atau tidak pasti sahaja ada kesilapannya.





No comments:

Post a Comment