Monday, June 22, 2015

Tunang Ku Sayang



Suatu hari, seorang gadis sedang berbual dengan teman lelakinya yang sedang asyik bermain game di ipadnya. Oleh kerana terlalu asyik, teman lelaki itu hanya mengiyakan sahaja setiap apa yang diperkatakan oleh gadis tersebut.

Padahal malam itu mereka telah berjanji akan pergi makan malam bersama, namun makan malam yang dijanjikan tertunda karena si teman lelaki tetap asyik dengan gamenya. "Jom la awak, hari sudah semakin malam,. Bila kita nak makan malamnya ni?" tanya si gadis.

"Ermm nanti laa sekejap je lagi, sah kemuncak nih" ujar teman lelakinya sambil terus fokus pada gamenya... "Hmm takpelah… kita jumpa je di restoran tu je lah nanti, saya pergi buat tempahan dulu, jangan lupa ye, jam 8.30 ye?" Lalu di jawab teman lelakinya dengan senang hati " ok, hati-hati ya"

Akhirnya si gadis pun pergi meninggalkan teman lelakinya menuju restoran yang dijanjikan dari awalnya oleh mereka berdua. Namun sebaik si gadis meninggalkan teman lelakinya bermain game, kawan-kawan teman lelakinya datang dan turut bersama-sama bermain game dengan ipad dan tablet masing masing.

Hingga akhirnya si teman lelaki alpa dan lupa akan janjinya bersama si gadis yang juga tunangnya.... Di sebelahnya, handphone si teman lelaki itu berdering dan bergetar menandakan ada seseorang yang menghubunginya tapi si teman lelaki mematikan terus handphonenya karena menganggu keasyikannya, Lalu dengan asyik, dia meneruskan gamenya.

Jam demi jam berlalu. Malam sudah semakin larut. Si teman lelaki baru selesai gamenya pukul 11 malam sementara kawan-kawannya sudah pun pulang. Dia sama sekali terlupa akan janji makan malam bersama tunangnya semalam.

Keesokan paginya, kawan si gadis datang menghampiri si teman lelaki dengan wajah yang sedih. .. "Eh awak, awak tak tahu ke tunang awak sudah meninggal dunia"

Si teman lelaki terkejut dan tidak percaya. "Heh jangan nak bohong lah, jangan nak bergurau bab-bab camni" 

"Hoi! takde sape nak berbohong, tadi ayah arwah telepon minta saya maklumkan berita ini pada awak."

Tanpa berlengah si teman lelaki itu pun memandu ke rumah tunangnya. Dan ternyata benar, kelihatan ramai orang bersongkok dan yang bertudung labuh menziarah rumah tunangnya, malah jelas kedengaran suara bacaan yasin beramai-ramai.

Dilihatnya jenazah tunangnyanya terbaring kaku diselimuti kain putih. Saat dia ingin melangkah masuk kakak tunangnya menyapanya dengan nada yang agak tinggi, "Kamu kemana semalam? Sampai hati kamu biarkan adik aku ditikam penyeluk saku. Dia menunggu kamu, bukan menunggu kematiannya!! Berkali-kali aku menyuruhnya pulang, tapi dia tetap berkeras mahu menunggu kamu.

Sekarang bukan sahaja kamu kehilangan dia? Malah kami semua".. Si teman lelaki itu hanya terdiam tanpa suara, diperhatikan orang ramai yang ada di situ. Diaktifkan semula handphonenya lalu muncul 5 sms dan 20 misscall....

Sms 1 : Pada jam 8:30... Sayang mengapa matikan hp?

Sms 2 : Pada jam 9:30... Sayang, awak belum selesai lagi ke?

Sms 3 : Pada jam 10:40... Sayang, Ani rasa macam ada yang memerhatikan Ani dari tadi lagi

Sms 4 : Pada jam 10:45,.. Ani takut, awak dimana sayang?

Sms 5 : Pada jam 10: 50... Takpelah awak, Ani pulang jalan kaki je lah sendiri, sebenarnya Ani Cuma nak sambut harijadi Ani sambil makan malam bersama sayang. Tapi takpelah.. I Love You, Muuahhh.









No comments:

Post a Comment