Thursday, June 18, 2015

Kalau Dah Sesak Doa Makan Pun Jadilah


Satu malam seorang budak dalam lingkungan 10 tahun yang dalam perjalanan pulang dari berjemaah Isyak di surau. Dia perlu melalui kawasan semak yang gelap untuk sampai ke rumahnya yang terletak kira kira 300 meter dari rumahnya. Ketika dia semakin hampir dengan serumpun buluh yang besar tiba-tiba tanpa angin tanpa ribut rumpun buluh itu bergoyang goyang menyeramkan.

Langkah budak itu terhenti kerana ketakutan, di fikirannya pantas teringat bualan orang kampung tentang pontianak selalu sahaja kelihatan berkeliaran di rumpun buluh tersebut. Ingatan itu membuat dia semakin takut. Dia cuba mengingati doa doa yang dia pelajari dari guru mengajinya, ternyata dia masih belum hafal kebanyakan doa lebih lebih lagi doa untuk menolak ganguan iblis dan syaitan.

Lama dia berdiri ketakutan sementara rumpun buluh itu semakin mengila goyangannya. Akhirnya dia memutuskan untuk berlari sekuat hati sambil berteriak meminta tolong.

Entah macamana, pontianak itu muncul di hadapannya, menyeringai menampakkan kedua gigi taringnya sambil menjulurkan lidahnya yang panjang. Rupanya sungguh mengerikan.

Terus sahaja langkah budak itu menjadi kaku, matanya berputar-putar mencari mana-mana doa yang dia hafal dalam ingatannya. Dia hampa, ternyata hanya doa makan saja yang dia hafal.

Oleh kerana pontianak itu semakin menghampiri, budak itu tidak berfikir panjang lagi, terus membaca doa makan dengan nada suara yang kuat.

"Allahumma-baa-rik-lanaa-fii-maa-razaqtana-waqinaa-'adzaa-ban-naaarrr" pastu sambung "Bismillah-hirrahman-nirrahim"

Untuk meyakinkan dirinya akan doa itu maka budak itu membaca maksud doa makan itu dengan nada kuat dan bersemangat.

"Ya Allah, Engkau berkatilah kami dengan rezeki yang telah engkau berikan kepada kami dan jauhilah diri kami dari azab api neraka... Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang"

Tiba-tiba puntianak tu pula berhenti.... lidahnya yang menjulur panjang tadi masuk semula ke dalam mulutnya..... ia tidak menyeringai lagi malah nampak gelisah. Lalu berpaling ke belakang dan lari tunggang langgang ketakutan sambil merungut-rungut,

"Dah bertahun-tahun aku menganggu manusia, tak seorang pun berani dengan aku, tapi kali ni, budak ni nak makan akuuuu, power giler budak nieee" 




Ini laa Dewan Peperiksaan UM, haa tenguk, berapa ramai lelaki?
Camtu laa aku dulu, hehe.


No comments:

Post a Comment