Monday, June 15, 2015

Umpama Garam Segengam



Seorang anak muda yang dirundung malang pulang bertemu bapanya.

Langkah anak muda itu longlai dengan air muka yang kelihatan lesu tidak bermaya seperti orang yang tidak bahagia. Tanpa membuang masa, anak muda itu menceritakan semua masalahnya. Impiannya tidak tercapai dan gagal dalam kehidupan dan percintaan sambil bapanya mendengar dengan teliti dan saksama.

Bapanya kemudian mengambil segenggam garam dan meminta anaknya mengambil segelas air. Lalu dia masukkan garam itu ke dalam gelas tersebut dan sebatikan garam dan air dengan sudu.

“Cuba, kamu minum air ini dan katakan bagaimana rasanya…”, ujar si bapa.

“Sangat masin ssehingga terasa pahit, pahit sekali,” jawab si anak sambil meludah ke sisinya sedangkan bapanya tersenyum melihat telatah anaknya.

Kemudian, dia mengajak anaknya itu untuk menuju ke tepi telaga di belakang rumah mereka. Air telaganya sungguh jernih sehingga jelas nampak batu batu bertaburan di dasarnya.

Lalu si bapa menabur segenggam garam ke dalam perigi dan menggunakan sebatang buluh panjang untuk mengacau air telaga bagi tujuan menyegerakan garam sebati di serap air.

“Cuba ambil air dari telaga ini, dan minumlah”. pinta si bapa.

Sebaik anak muda itu selesai meneguk air, bapanya bertanya, “Bagaimana rasanya?”

“Segar je” sahut anaknya.

“Apakah kamu rasa masin garam di dalam air telaga itu?”, tanya Pak Tua lagi.

“Tidak,” jawab si anak.

Si bapa menepuk bahu si anak lalu mengajaknya duduk santai di bangku kayu dihalaman rumah mereka.

“Anakku, dengarlah. Pahitnya kehidupan adalah seumpama segenggam garam tadi, tak lebih dan tak kurang. Jumlah dan rasa pahit itu sama dan memang akan tetap sama. Tetapi, kepahitan yang kita rasakan sangat bergantung kepada lapangnya jiwa kita menerimanya dan bagaimana ketajaman minda kita mengolah segalanya. Itu semua akan tergantung pada hati kita.”

“Jadi, saat kamu rasakan kepahitan dan kegagalan dalam hidup, hanya ada satu hal yang boleh kamu lakukan. Lapangkanlah dada kamu menerima semuanya. Luaskanlah hatimu untuk menampung setiap kepahitan itu. Luaskan medan pergaulanmu supaya kamu mempunyai pengalaman hidup yang luas. Kamu akan banyak belajar daripadanya,” kata si bapa.

Si bapa menyambung kata: “Hatimu adalah jiwa itu. Perasaanmu adalah minda itu. Kalbumu tempat kamu menampung segalanya. Jadi, jangan jadikan hatimu itu seperti gelas, buatlah laksana telaga yang mampu merendam setiap kepahitan dan merubahnya menjadi kesegaran dan kebahagiaan.”







No comments:

Post a Comment