Friday, December 12, 2014

Cerai Dan Tuntut Hak Kamu



Alkisah

Ada sepasang suami isteri yang baru bercerai dan mereka bertengkar untuk tentukan hak penjagaan anak tunggal mereka. Lepas tu mereka pergi ke pejabat agama jumpa kadi besar untuk minta nasihat.

Kadi Besar tanya kepada si janda : "Kenapa awak rasa awak yang layak bela anak tu?"

Janda tu jawab  :  "Saya yang ngandungkan anak itu, saya yang lahirkan anak itu, dia keluar dari perut saya"

Si duda terkedu kerana dia tahu lepas ni Kadi tu akan tanya dia pulak "Arhhh sudah, amende lak aku nak goreng kadi ni?" rungutnya dalam hati.

Kadi pun bertanya pada si duda "Hah... Kamu.... Apa pulak alasan kamu, kenapa kamu layak membela anak itu?"

Si duda menjawab : "Tuan Kadi, kalaulah saya ada duit syiling seringgit dua puluh sen, dan saya masukkan dalam vending machine , pastu saya tekan satu butang pilihan, maka keluarlah setin air minuman. Saya nak tanya tuan..... air tin yang keluar dari mesin itu, hak saya ke atau hak mesin?"

Jawab Tuan Kadi  :  "Hak kamu le"

Duda tu berkata pulak :  "Hah... sama le kes ni pun... lebih kurang camtu la alasan saya" dengan tersengih-sengih.






No comments:

Post a Comment