Wednesday, February 26, 2014

Jadilah Seperti Lebah

Shortly after I pushed publish on my last post, I shut off the light, closed the computer and laid down to go to bed, Only as I lay there tiba-tiba rasa macam ada bunyi berdesing di tengah-tengah dalam tempurung kepala dan kepala rasa sakit semula.

I woke my dad to have him drive me, When we got to the hospital they wheeled me to bilik kecemasan.......................... dan akhirnya samada secara paksa dan terpaksanya kena jugaklah aku bergolek-golek kat wad hospital ni. huh bosan giler.



Esoknya.... wah! semua nya datang menziarah aku, penuh bilik hehe, dalam susana yang riuh rendah, gurau-senda, di satu sudut aku perasan salah seorang anak buah ku macam dalam mood murung je nampaknya, bila kebanyakan yang ada keluar untuk makan tengahari yang tertangguh lewat, anak buah aku tu tak mahu ikut dan memilih untuk menemaniku di katil wad.

"Nuraini! mengapa ni, asyik muram aje ni, ada apa-apa yang Nur nak kongsikan dengan Chu?'" sapa ku sambil mendepa tangan kearah anak buahku itu sebagai isyarat memanggilnya rapat kepadaku.

Dengan tunduk dia pantas mendapatkanku dan mendakap bahu sebelah kananku "Chu!" menangis..... "Cikgu suruh Nur masuk sukan lari, Nur mana boleh lari, cikgu kata siapa tak boleh lari maknanya tak sihat, cikgu kata kalau tak sihat otak pun tak sihat, nanti bila otak tak sihat akan jadi bodoh, Nur tak nak jadi bodoh, Nur nak jadi pandai macam Chu" terus menangis 

Jenuh juga memujuk anak buah ku yang agak gempal comel itu, bila dah tenang, kukatakan padanya, "Nur tahu tak 'lebah' " sambil menunjukkan gambar seekor lebah di skrin komputer riba "Cuba Nur lihat badan dia, bulat, besar dan panjang, tentu beratkan? Cuba tengok kepak lebah tu, kecik dan nipis aje. Logiknya, mana boleh lebah tu terbang  kan? Betul tak?" Nur mengangguk-angguk setuju.


"Tapi kumbang tu boleh terbang tinggi Nur tau tak, lebah tu kalau dia buat sarang mesti jauh tinggi atas pokok, boleh buat madu lak lagi, madu lebah manis dan sangat baik untuk kesihatan, dan lebah boleh terbang laju tau dan boleh kejar orang yang ganggu dia lak lagi, kalau lebah sengat aduuhh sakit kena bisanya"

"Nur pikir tak camana lebah yang saiznya camtu dengan kepak dia yang kecik tu boleh terbang tinggi dan laju" soal ku lagi untuk menarik perhatian, Nur mengelengkan kepalanya tanda tak tahu.

"Sebab, lebah tak pernah ambik kisah dengan keadaan badannya yang bulat dan lebih besar dari kepak dia, lebah tak kisah apa orang kata tentang saiz badannya, lebah tak tahu pun sejauhmana keupayaan dia, yang penting dia nak buat apa yang serangga lain boleh buat, malah lebah dah buat lebih baik dari dari serangga lain, lalu dia terus berusaha dan berusaha untuk capai cita-cita dia"

"Cuba tenguk nyamuk, badannya kurus dan kepaknya besar, tapi hanya mendatangkan penyakit kepada kita, apa gunanya"


"Jadi, Nur jangan sekali-kali fikir badan yang besar tak boleh lari, mana tahu entah-entah Nur boleh lari lagi laju daripada kawan kawan Nur yang kurus, tak cuba kita tak tahu, bila Nur dah cuba dan berusaha mesti Nur boleh maju macam Chu"

"Chu nak Nur jadi macam lebah, badannya bulat macam Nur ni lah" kata ku sambil jariku mencuit pingangnya, Nur mengelekek ketawa kecil, geli diusik pingangnya.

"Lebah boleh terbang tinggi, jadi maknanya Nur boleh berjaya setinggi-tinggi kejayaan. Lebah ada bisa, tu maknanya Nur ada kehebatan yang orang lain akan hormat pada Nur. Lebah boleh buat madu yang baik untuk kesihatan, jadi maknanya Nur kira boleh jadi macam doktor lah tu" kataku sambil tersengih pada anak buah ku itu.

"Yei, yei! Nur boleh jadi doktor kan Chu" sorak anak buahku itu kegembiraan.

Orang Berjaya Berkata
"Walaupun Susah Ia Tidak Mustahil"
Orang Gagal Berkata
"Walaupun Tidak Mustahil Tetapi Ia Susah"


If You Born Poor
It's Not Your Mistake
But If You Die Poor
It's Your Mistake



No comments:

Post a Comment