Monday, February 17, 2014

Tentang Cinta

Di sebuah kawasan perumahan bagi golongan miskin, hidup sepasang suami isteri yang bagaikan tidak diendah oleh anak-anak mereka. Bertahun-tahun mereka tidak diziarah walaupun pada hari raya.

Satu hari, si isteri yang mempunyai rambut yang segar bersinar dan sangat panjang sehingga mencecah betis meminta si suami supaya membelikannya sebotol shampoo dan sikat yang baru untuk dia menjaga kesegaran rambut kesayangannya.

Si suami berasa susah hati dan begitu kesal sekali kerana tidak dapat menunaikan permintaan isterinya. Si suami menerangkan pada isterinya bahawa untuk membaiki jam tangannya sendiri pun dia tidak mampu. Si isteri mengerti kesusahan suaminya dan tidak meneruskan permintaannya.

Di kala senja keesokkan harinya semasa si suami pulang dari tempat kerjanya, kebetulan dia melalui sebuah kedai jam di mana kebiasaan dia membaiki jamnya jika rosak. Dia menjual jamnya pada harga rendah demi memenuhi keinginan isterinya.

Pada lewat senja dia sampai ke rumahnya dengan perasaan riang untuk memberikan sebotol shampoo dan sikat kepada isterinya yang sangat disayanginya.

Ketika si suami menghulurkan shampoo dan sikat kepada isterinya, dia terkejut apabila melihat isterinya telah berambut pendek. 

Sambil tersenyum manis isterinya menerangkan bahawa dia telah menjual rambutnya yang panjang kepada sebuah kedai solek yang berminat dengan rambutnya untuk membuat rambut palsu, sambil menghulurkan sebuah jam tangan yang baru untuk suaminya.

Tanpa dapat dikawal, airmata mengalir secara serentak dari mata si suami dan begitu juga si isteri. Airmata itu sebagai tanda mereka sanggup berkorban demi saling lengkap melengkapi dan airmata itu sebagai tanda mereka saling sayang menyayangi.

To Love Is Nothing
To Be Loved Is Something
But
To Love And To Be Loved By The One You Love
That Is Everything
Never Take Love For Granted



No comments:

Post a Comment