Tuesday, February 18, 2014

Jangan Sekali-Kali Merendahkan Orang Lain

Sejak dari persekolahan lagi seorang pemuda miskin ini dalam diam meminati seorang gadis yang berada yang sekelas dengannya. Lima tahun setelah tamat alam persekolahan, suatu petang ketika pemuda itu sedang membasuh kereta-kereta yang ditugaskan kepadanya disebuah pusat membasuh kereta. Tanpa disangka kereta terakhir yang dibasuhnya adalah kereta milik gadis yang diminatinya itu.

Oleh kerana mereka saling mengenali lantas pemuda itu meluangkan masa untuk berbual dengan gadis idamannya sambil melepaskan lelah kepenatan. Sekian lama berbual, kedengaran....

"Sedarlah awak, pendapatan awak sebulan hanya mampu menyamai perolehan saya untuk seminggu, ternyata awak tidak layak berpasangan dengan saya, tidak pernah ada rasa minat dalam diri saya kepada awak, sebaiknya, awak carilah mana mana gadis yang setaraf dengan awak ye"

Gadis itu berlalu dengan keretanya sambil menyorak kepada pemuda itu "jangan lupa beli cermin untuk awak ye". Pemuda itu tunduk merenung percikan air ke kaki seluarnya yang tak sempat dielaknya dan kereta gadis itu meluncur laju.

Lima tahun kemudian, di satu majlis resepsi perkahwinan mereka kebetulan bertemu lagi. Gadis itu berkata "Hei kamu! apa kabar? Kebetulan kita berjumpa, saya ingin menjemput kamu ke majlis perkahwinan saya bulan depan" 

Pemuda itu mengukirkan senyuman dan belum sempat dia bersuara "Kamu tahu siapa bakal suami saya? Roy... yang sama sekelas dengan kita dulu, ingat tak? Dia kan bijak orangnya dalam kelas kita? Kamu tahu tak berapa gajinya sekarang? Lebih tiga ribu haha, dapat tak kamu bayangkan?"

Berkaca-kaca mata pemuda itu mendengar kata-kata gadis yang pernah diminatinya itu.

Beberapa minit kemudian, Roy datang menghampiri mereka. Sebelum sempat gadis itu memperkenalkan bakal suaminya. "Tuan" terpacul dari mulut Roy, "Tuan pun ada di sini?" Pemuda itu mengangguk sopan dengan senyuman. 

"Nampaknya bertambah seri lah majlis ini dengan kehadiran tuan, tuan, ini saya perkenalkan bakal isteri saya" Roy berkata sambil menoleh kepada gadis itu. "Kenalkan, inilah boss saya, dia masih bujang lagi, dia meminati seorang gadis sejak dibangku sekolah lagi, tetapi gadis itu menolaknya, sebab itulah dia terus membujang" 

Roy meneruskan kata-katanya "Sial sekali gadis itu kerana menolak tuah, mana nak cari pencinta yang setia seperti boss, pada saya gadis seperti itu ibarat sampah yang layaknya dibuang sahaja"

Gadis itu terdiam dalam terkejut, dan kelihatannya sangat malu sehingga tidak mampu merenung mata pemuda itu, melainkan tunduk merenung lantai. Tiba-tiba berkumandang suara pengacara majlis,

"Dijemput dengan segala hormatnya, Tuan Hisyam Abdul Majid untuk merenjis tepung tawar kepada kedua pengantin baru, majlis dengan segala hormatnya mempersilakan" 

Sesuatu Yang Dilihat Baik Pada Mata Kita
Terkadang Tidak Sesuai Dengan Yang Kita Harapkan
Belajarlah Bersyukur 
Dan Menghargai Setiap Anugerah Yang Kita Terima
Dan Senyumlah

Adakalanya Orang Disakiti Dan Dihina
Akan Menjadi Jauh Lebih Berjaya 
Dari Apa Yang Dapat Dibayangkan.
Setelah Semua Terjadi
Timbullah Penyesalan Dalam Diri
Kerana Selalunya
Orang Yang Dihina Akan Memakai Hinaannya
Untuk Mengapai Sebuah Kejayaan.

Saat Dia Meninggalkan Kamu,
Bukan Beerti Kebahagiaan Ikut Meninggalkan Kamu,
Kebahagiaan Tidak Diciptakan Oleh Dia,
Hanya Kamu Sendiri Yang Mampu Mencipta Kebahagiaan Buat Dirimu,
Jadilah Peribadi Yang Merdeka.

Sumber dari buku nota H.A.Majid





No comments:

Post a Comment