Saturday, February 15, 2014

Kisah Benar - What Goes Around Comes Around

Satu hari ketika seorang pekebun miskin bernama Fleming sedang bertungkus lumus mencari rezeki di kebunnya, tiba-tiba dia terdengar suara tangisan seorang budak meminta tolong berulang-ulang kali. Fleming terus berlari kearah suara tangisan tersebut lalu terkejut apabila dilihatnya seorang kanak-kanak lelaki terperangkap didalam lubuk pasir jerlus. Tangisan budak itu makin kuat apatah lagi dia hampir hapus terbenam disedut oleh pasir jerlus tersebut. Pasir jerlus telah menyedut melewati paras dadanya dan kini telah sampai ke pangkal leher. Tanpa berlengah pekebun miskin ini berusaha menyelamatkan budak itu tanpa menghiraukan keselamatan dirinya sendiri. Setelah melalui pelbagai kepayahan akhirnya budak itu dapat diselamatkan.

Keesokan paginya, keluarga Fleming didatangi seorang yang penampilannya gaya seorang bangsawan memperkenalkan dirinya sebagai bapa kepada kanak-kanak yang diselamatkan oleh Fleming semalam.

Di pintu pondok usang Fleming kedengaran perbualan antara Fleming dan lelaki bangsawan tersebut. "Saya ingin membalas jasa encik" kata bangsawan itu "Terima kasih kerana encik telah menyelamat nyawa anak kesayangan saya dan keluarga saya telah berhutang nyawa kepada encik"

"Tidak mengapa tuan, saya tidak boleh menerima sebarang apa-apa dari tuan" balas Fleming, "Saya melakukannya dengan ikhlas kerana itu adalah tanggungjawab saya" tambahnya dengan senyuman penuh kemesraan.

Tiba-tiba muncuk seorang kanak-kanak lelaki yang kelihatannya seperti baru bangun tidur dari pintu pondok usang keluarga Fleming sambil mengesat-ngesat matanya. "Anak encikkah ini?" Lelaki bangsawan itu bertanya. "Ya" jawab Fleming sambil mengusap-ngusap kepala anaknya.

"Beginilah encik, izinkan saya membela anak encik, membesarkannya dan memberikannya pendidikan yang terbaik sebagaimana anak saya sendiri. Saya yakin dia mewarisi sikap budiman ayahnya dan satu hari kelak dia akan menjadi seorang lelaki yang encik sekeluarga akan bangga dengannya"

Belasan tahun selepas itu, anak kepada Fleming dari keluarga petani yang miskin, dianugerahkan Ijazah Sains oleh St. Mary's Hospital Medical School di London. Masa-masa kemudiannya nama anak Fleming ini menjadi begitu terkenal ke seluruh dunia sebagai 'Sir Alexander Fleming' kerana penemuan 'Penicillin'.

Beberapa tahun berikutnya anak kepada lelaki bangsawan tersebut terlantar sakit oleh sejenis penyakit yang serius dan sangat digeruni oleh masyarakat England ketika itu kerana kadar kematian yang tinggi oleh penghidapnya. Penyakit itu dikenali sebagai  "Phneumonia". Tahukah anda apakah yang menyelamatkan anak bangsawan itu? Penicillin. 

Nama bangsawan itu ialah 'Lord Randolp Churchill' seorang tokoh politik terkemuka Britain ketika itu, dan nama anaknya ialah 'Sir Winston Churchill' yang akhirnya menjadi Perdana Menteri Britain pada era Perang Dunia Kedua.


Sir Winston Churchill

Sir Alexander Fleming

Wajah Sir Alexander Fleming Pada Wang Kertas Pound

".....Sesungguhnya rahmat ALLAH amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik"
Surah Al-A'araaf ayat 56

"Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah pun, nescaya akan menerima (balasan) kebaikannya. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah pun nescaya akan menerima (balasan) kejahatannya".
Surah Az Zalzalah ayat 7-8

"Barangsiapa yang datang dengan (membawa) kebaikan, maka baginya (pahala) yang lebih baik daripada kebaikannya itu, dan barangsiapa yang datang dengan (membawa) kejahatan, maka tidaklah diberi pembalasan kepada orang-orang yang telah mengerjakan kejahatan itu, melainkan (seimbang) dengan apa yang dahulu mereka kerjakan".
Surah Al-Qashash ayat 84




No comments:

Post a Comment