Wednesday, February 19, 2014

Niat Baik Yang Jadi Tak Baik

Kisah ini memang benar-benar terjadi kepada adik aku sewaktu dia kanak-kanak dulu. Ayah aku suka memberi amaran pada adik aku dengan menjeling jika dia membuat sesuatu yang tidak disukai ayah. Contohnya, jika ke kedai, kalau adik aku mengambil gula-gula, dia akan menjeling pada adik aku, bermakna dia suruh letakkan semula gula-gula tersebut ke tempat asalnya.

Pada suatu hari, adik aku turut mengikut aku dan ayahku ke surau untuk berjemaah solat Maghrib. Ketika sedang rukuk, adik aku melihat kain pelikat Pak Imam tersepit di celah punggungnya. 

Adik aku yang kononnya ingin membantu, terus menarik untuk membetulkan kain yang tersepit itu. Ayahku yang sedang solat terus menjeling kepada adik aku. Adik aku pun faham maksud itu, lalu terus memasukkan semula kain pelikat ke celah punggung Pak Imam.

Apalagi, melatahlah Pak Imam. Habis satu jemaah batal solat kerana turut terkejut dengan latahan Pak Imam. Ayah aku dengan muka merah padam menahan malu dan marah terus mengheret adik aku balik ke rumah.

Sebulan adik aku tidak dibenarkan datang ke surau sejak itu.


Buat Baik Berpada-Pada
Buat Jahat Jangan Sekali

Biar Sibuk
Asalkan Jangan Menyibuk

sumbangan dari Abang


No comments:

Post a Comment