Saturday, October 25, 2014

Anak Pakcik Semua Kat Universiti



Seorang mahasiswa sedang asyik berbual dengan seorang pengemis tua di

depan pintu masuk kampus UITM Shah Alam.


Mahasiswa :   Dah lama ke pakcik mengemis di sini pakcik?

Pengemis :   Iyeerrr... dah lebih kurang sudah 8 tahun , nak

Mahasiswa :   Wah, sudah lama juga ye pakcik.. selalunya dalam sehari
dapat berapa pakcik?


Pengemis :   Ermm paling sikit dalam RM50.00 nak ..

Mahasiswa :   Banyak juga tu ye pakcik

Pengemis :   Bolehlah nak, untuk nyara keluarga...

Mahasiswa :   Errr..... keluarga pakcik ada di mana?

Pengemis :  Isteri pakcik ada di rumah di Selangor ni. Anak pakcik semuanya ada 3 orang, yang pertama ada di Universiti Teknologi Malaysia di Johor, yang kedua ada di Universiti Utara Malaysia di Kedah dan yang ketiga di Universiti Sains Malaysia di Penang...

Mahasiswa :   Subhanallah, hebat-hebatnya keluarga pakcik ni...boleh tahan juga yerrr.. Semua study kat universiti, eh.. anak-anak pakcik tu ambik bidang ape ye pakcik?

Pengemis :   Tak arrrrrr....semuanya mengemis macam pakcik ni....


Mahasiswa :   (dalam hati) Perrrggghhhhhhhh!!!!! Hampeehhhhhhh!!!!!


Dalam tiga keadaan ini seseorang diperbolehkan untuk meminta-minta sumbangan atau mengemis, berdasarkan hadis riwayat Qabishah bin Mukhariq al-Hilali radhiyalalahu anhu , ia berkata: Rasûlullâh Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda :
Maksudnya : “Wahai Qabishah! Sesungguhnya meminta-minta itu tidak halal, kecuali bagi salah satu dari tiga orang: Seseorang yang menanggung beban (hutang orang lain, diyat/denda), ia boleh meminta-minta sampai ia boleh melunasinya, kemudian berhenti. Dan seseorang yang ditimpa musibah yang menghabiskan hartanya, ia boleh meminta-minta sampai ia mendapatkan sandaran hidup. Dan seseorang yang ditimpa kesengsaraan hidup sehingga ada tiga orang yang berakal dari kaumnya mengatakan, ‘Si fulan telah ditimpa kesengsaraan hidup,’ ia boleh meminta-minta sampai mendapatkan sandaran hidup. Wahai Qabishah ! Meminta-minta selain untuk ketiga hal itu adalah haram, dan orang yang memakannya adalah memakan yang haram”.(Hadis Shahîh Riwayat Muslim II/722 no.1044), Abu Dâwud I/515 no.1640, Ahmad III/477 no.15957, V/60 no.20620, dan an-Nasâ`i V/89 no.2580.








No comments:

Post a Comment