Thursday, October 30, 2014

Lucu Sangat Kan?



Lucu kan?… rm50 kelihatan besar sangat bila nak hulurkan sedekah… tapi kecik sangat bila kita enjoy kat shopping complex…

Lucu kan?... 10 minit tu terasa lamanya untuk bersolat… tapi berjam-jam kita rasa macam kejap sangat melayari facebook…

Lucu kan?... Hari-hari rasa begitu sibuk untuk bertanya khabar ibu dan ayah… tetapi sentiasa ada kelapangan untuk bersama-sama teman wanita atau teman lelaki

Lucu kan?... 20 tahun ibu ayah menbela kita rasa tak perlu nak ditaati… tetapi kita mesti patuhi arahan teman wanta atau teman lelaki yang hanya sebulan dua kita kenali.

Lucu kan?... mesti nak cari baris paling depan masa nak tengok bola… selalu je duduk saf paling belakang dikala solat Jumaat.

Lucu kan?... Ibu ayah mesti kena bagitahu seminggu atau dua minggu awal kalau nak minta kita balik kampong… tapi kita boleh je cuti sekelip mata dan adjust semua temujanji kita apabila tiba-tiba makwe atau pakwe kita nak jumpa.

Lucu kan?... Kita begitu percaya dan yakin sangat semua kata-kata di internet… tapi kita sering mempertikaikan apa yang dimaksudkan Al-Quran.

Lucu kan?... Apabila kita mudah je diajak menyebarkan fitnah… tetapi tersiksa sangat untuk mengakui sesuatu kebenaran.

Lucu kan?... Rm300 tu kecil sangat bagi kita untuk sebuah hadiah buat teman lelaki atau teman wanita kita… tapi kita rasa rugi sangat jika sebanyak itu untuk diberi kepada ibu dan ayah yang selama ini membiaya kita tak terkira nilainya.

Lucu kan?... Kita mampu menunggu girlfriend kita berjam-jam… tapi kita merengus dalam hati bila imam solat membaca surah yang panjang.

Lucu kan?... Kita boleh habis berbuku-buku novel cinta apatah lagi majalah dalam sehari… tapi kan kita langsung tak menyentuh Al-Quran bertahun-tahun inikan pula membacanya.

Lucu kan?... Kita tak pernah cium syukur dan kasih sayang sebagai anak kepada ibu dan ayah kita… tapi kan kita kalau boleh nak selalu cium teman lelaki atau teman wanita kita.

Lucu kan?... Tak terfikir langsung dalam otak kita untuk melutut pada ibu dan ayah kita untuk mohon keampunan dan kemaafan juga restu dari mereka… tapi kan kita sanggup melutut merayu pada girlfriend atau boyfriend kita.

Lucu kan?... Pada kita tak perlu sujud tanda syukur kepada Allah yang menjadikan kita… tapi kita rela tersungkur di lembah kesesatan yang memudaratkan kita sepanjang masa.








No comments:

Post a Comment