Wednesday, October 15, 2014

Ujian Itu Adalah Suatu Nikmat


Tersebutlah kisah seorang yang sangat arif dalam membuat ukiran yang bercitarasa seni yang tinggi daripada bahan-bahan kayu jati. Hasil ukirannya seringkali mendapat perhatian daripada para peminat ukiran kayu bukan sahaja dari dalam negeri malah juga dari luar negara.

Satu hari dia menemukan idea baru dalam reka cipta ukirannya dia kemudian melukiskan ideanya di atas kertas bagi memastikan ideanya tidak hilang terlupa begitu sahaja. Setelah dia berpuas hati dengan lukisannya itu lalu tanpa lengah si tukang ukir mengambil sebatang kayu jati untuk mengzahirkan ukiran mengikut lukisannya itu. Sambil mengarahkan mata pisau pengukir tukang ukir itu berkata,”Wahai, batang kayu, izinkanlah aku memahatmu menjadi sebuah hasil seni”

Batang kayu jati pun menjawab,”Silakan wahai tukang ukir”

Sebaik mata pisau pengukir itu mengenai batang kayu, maka menjeritlah batang kayu itu ”Aduh!, Aduh!…Aduh sakitnya wahai tukang ukir. Sudah tu... Sudahhhh... Berhenti... Berhentiiiii... Sakitnya rasa badanku”

Si tukang ukir cuba memujuk batang kayu tersebut ”Bersabarlah, bertahanlah sebentar, aku akan segera menyiapkan ukiranku agar engkau tidak lama menangung sakitnya wahai batang kayu". Si tukang ukir pun meneruskan semula kerja-kerja mengukirnya. Namun batang kayu itu berterusan menjerit, ”Aduh!, Aduh!…Aduh sakitnya wahai tukang ukir. Sudah tu... Sudahhhh... Berhenti... Berhentiiiii... Sakit sangat rasanya badanku... Aku sudah tidak tahan lagi”

Walaupun si tukang ukir memujuknya dengan pelbagai pujukkan, namun batang kayu tersebut tetap tidak merelakan badannya diukir lagi sehingga akhirnya si tukang ukir membatalkan niatnya. Batang kayu itupun ditinggalkan tergolek begitu saja.

Kemudian si tukang ukir mengambil batang kayu yang lain lalu meletakkannya di meja bengkel mengukir dan seperti selalunya maka si tukang ukir itu berkata, ”Wahai, batang kayu, izinkanlah aku memahatmu menjadi sebuah hasil seni”

”Silakan wahai tukang ukir” jawab batang kayu yang kedua itu..

Begitu pun mata pisau pengukir mengenai batang kayu , maka batang kayu itu pun menjerit, ”Aduhhhh, aduhhhh…sakitnya wahai si tukang ukir. Terlalu sakit rasanya badanku ini.” 

Si tukang ukir memujuk batang kayu yang kedua itu dengan ayat yang sama ”Bersabarlah, bertahanlah sebentar, aku akan segera menyiapkan ukiranku agar engkau tidak lama menangung sakitnya wahai batang kayu". Si tukang ukir pun menyambung semula kerja-kerja ukirannya. Namun kali ini batang kayu yang kedua patuh terdiam sambil menahan sakit. Si tukang ukir tersenyum sambil meneruskan pekerjaannya.

Sehinggalah selesai ukiran mengikut idea baru si tukang ukir ke atas kayu yang kedua tersebut. Hasil karyanya sungguh sempurna dan sangat bermutu tinggi. Keindahan yang sangat seni dan kehalusan hasil kerja ukiran pada kayu kedua tersebut seringkali membuat sesiapa sahaja yang lalu di ruang pameran akan berhenti dan terpaku melihatnya dari dekat akan kecantikan dan kehalusan hasil seni ukiran pada kayu yang kedua itu.

“Sungguh luar biasa, indahnya hasil ukiran ini" 

"Coraknya dan kehalusannya ukirannya begitu seni sekali dan bermutu tinggi" 

"Hasil ukiran yang unggul dan semesti harganya sangat bernilai sekali"

Begitulah ungkapan-ungkapan kekaguman dan pujian orang-orang yang melihat kayu jati yang kedua itu. Mereka memegang dan mengusap-ngusap lembut batang kayu kedua yang telah menjadi hasil seni yang paling diminati.

Tentu saja batang kayu kedua merasa syukur dan tersanjung. Sedangkan batang kayu pertama yang tidak tahan diukir itu kelihatan terbiar, malah dijadikan para pengunjung di situ sebagai tempat duduk sementara bagi mana-mana pengunjung untuk menunggu.

Malam harinya setelah tempat tersebut sunyi, maka berkatalah batang kayu pertama itu, ”Ini tidak adil, sungguh tidak adil. Mengapa orang-orang mengagumimu, sedangkan aku hanya dijadikan tempat duduk. Sedangkan kita sama-sama kayu, yang juga berasal dari hutan yang sama”

Batang kayu kedua menjawab sambil tersenyum, ”Saudaraku, mengapa semalam kamu menolak ketika hendak dipahat dan diukir? Sekarang kamu tidak diterima kerana kamu hanya sebatang kayu biasa yang tiada sebarang ukiran untuk menarik perhatian pengunjung.”

Batang kayu pertama menjawab “Tentu saja aku menolak kerana seluruh tubuhku terasa sangat sakit, ketika terkena mata pisau ukir dan pahat,”

“Itulah, mengapa kamu tidak mahu bersabar dan bertahan dan menghadapinya dengan tabah dari rasa sakit, sebagaimana aku juga berasa sangat perit namun aku menganggap itu semua ujian Allah kepada diriku, semestinya ada hikmah dengan apa yang Allah turunkan terhadapku" kata batang kayu yang kedua.

“Aku rasa sangat terhina kerana hanya dijadikan tempat duduk yang terbiar diluar, terdedah kepada panas dan terik, hujan dan basah, sungguh zalim hidup ini”

“Janganlah berkata begitu saudaraku, sekecil apapun perananmu engkau turut berguna bagi kehidupan ini”

“Hiss! Hanya sebagai alas duduk kamu kata aku berguna? Tidak! Tidaaaakkkkk! Aku ingin dikagumi seperti kamu.”

Demikianlah sampai pagi perbualan antara kayu pertama yang tidak sabar dengan kayu kedua yang tabah lagi taqwa.


Renungan


Sahabat, dalam kehidupan ini kekadang kita tidak cukup kuat untuk menahan keperitan, kesulitan dan penderitaan dalam menghadapi dugaan kehidupan. 
Kita kekadang terlalu cepat menyerah, kurang bersabar, malas berusaha, mudah kecewa dan berputus asa. 
Padahal segala rasa sakit, kesulitan dan penderitaan yang kita alami, justeru menjadikan diri kita menjadi insan yang lebih dewasa, lebih jatidiri, lebih berdaya, lebih hebat, lebih bijak, lebih mulia malah lebih berharga. 
Sikap cepat menyerah hanya mengundang kegagalan dan kekecewaan dalam kehidupan. 
Jangan menyerah sahabat!
Orang yang hidup tetapi menyerah kalah bermakna dia sudah mati sebelum mati.
Orang yang mati tanpa menyerah, pejuangannya tetap hidup walaupun selepas kematiannya.


No comments:

Post a Comment