Sunday, November 30, 2014

Bila Badak Pun Terkejut Tenguk Aku



Pagi itu aku diperkenalkan kepada semua peserta dalam satu program

Sampai sahaja giliran aku menyampaikan apa yang diamanahkan, semua memandang ke arahku. Mengharapkan sesuatu yang baru, rasanya le, atau menilai bagaimana aku menterjemahkan pandangan serta hujah-hujah yang berlandaskan fakta-fakta.

Nampaknya penerimaan yang positif daripada semua yang ada. Dapat dilihat dari sinar cahaya di mata mereka. Cahaya yang dahagakan ilmu. Satu perkembangan positif.

Sebenarnya masuk bulan ni dah hampir 6 bulan aku tak pegang mikrofon. Satu masa dulu semasa di kampus takala bergiat dalam bahas dan apa-apa yang berhubung kait dengan ‘public speaking’, aku dan mikrofon seolah-olah pasangan kekasih yang ideal ekekekeke. Boleh je berdiri didepan ratusan kalau tak ribuan orang.


Jadi time bagi ceramah tu, bila dapat je pegang mikrofon, rasa macam semangat pulak. My body was full with energy. haa gituu. Cakap macam tak ingat dunia dah time tue ekekekeke.

Dalam slot aku... aku lebih suka ruangkan lebih masa pada sesi soal jawab, banyak juga soalan-soalan samada secara lisan ataupun nota soalan yang terpaksa aku tangani, settle aje... ade je jawapannya, KECUALI yang ni..... Terkejut badak aku dibuatnya. Badak pun terkejut tenguk muka aku time tue.


Aku respect la pada sidang hadirin hadirat semua sebab time aku bagi speech, takda sorang pun yang lentok. Semua macam khusyuk je dengar. Ada yang mencatat apa yang patut.

Hakikat sebenarnya, sebab agak lama dah tak pegang mikrofon, I'm a little bit nervous. Mengelabah juga sebenarnya apatah lagi mereka yang di depan aku tu bukan hanya dari penuntut ipt tetapi ramai juga dari kalangan mereka yang sudah lepasan universiti malah ada yang sudah veteren dalam ilmu hidup ini. Tapi dah alang-alang duduk kat depan tu. Takkan nak undur diri pulak kan kan kan ekekekeke.

So bila dah dapat peluang bercakap kat depan tu, Memang aku manfaatkan secukupnya la walaupun kesuntukan masa sebenarnya.

Harap lain kali dapat lagi peluang macam ni. Satu kepuasan sebenarnya bila dapat bantu orang lain. Tambahan lagi dalam mendidik anak bangsa sendiri ni serta menyampaikan maklumat sebenar serta fakta-fakta yang banyak diselewengkan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.







No comments:

Post a Comment