Sunday, November 23, 2014

Buat Baik Berpada-Pada



TERSEBUTLAH kisah pada zaman dahulu, terdapat seekor buaya sedang menjemurkan dirinya di kawasan berhampiran dengan tebing sungai. Sedang sang buaya itu asyik berjemur, tiba-tiba sebatang pokok tumbang dan menghempap dirinya. Buaya tersebut terhimpit dan tidak boleh menggerakkan diri. Buaya terus-terusan merintih dan meraung bagi meminta pertolongan. Seekor kerbau yang pada ketika itu sedang meragut rumput di tepi sungai telah terdengar rintihan sang buaya tersebut. 

Lantas, tanpa membuang masa Sang Kerbau terus meluru ke arah Sang Buaya dengan niat yang ikhlas untuk membantu. Sang Kerbau dengan penuh daya usaha telah membantu mengangkat kayu yang menghempap Sang Buaya tersebut. Apabila kayu tersebut telah berjaya diangkat oleh Sang Kerbau, tiba-tiba kaki Sang Kerbau telah digigit oleh Sang Buaya. Sang Kerbau telah merayu kepada Sang Buaya supaya tidak dijadikan mangsa kerana Sang Kerbau telah membantu Sang Buaya melepaskan diri. Sang Kerbau telah menyuarakan suara hatinya supaya Sang Buaya bersikap adil setelah Sang Kerbau membantu Sang Buaya keluar daripada kelompok kesusahan. 

Di saat mereka sibuk bercakap-cakap, mereka ternampak sebuah tudung saji buruk yang hanyut dibawa arus sungai yang mengalir. Lantas mereka bertanyakan kepada tudung saji tersebut, apakah benar tindakan yang dilakukan oleh Sang Buaya. Si Tudung Saji lantas bersetuju dengan tindakan yang telah dilakukan oleh Sang Buaya. Hal ini disebabkan, Si Tudung Saji mempunyai pengalaman tertentu apabila dia dibuang ke dalam sungai oleh tuannya apabila Tudung Saji itu telah kelihatan agak buruk. Tuannya telah menggantikan dengan tudung saji yang baru. Tudung Saji menceritakan nasib yang telah berlaku ke atas dirinya, dimana dia akan diletakkan di tempat-tempat yang mulia tika dirinya masih kelihatan baru dan cantik, tetapi telah dibuang begitu sahaja apabila sudah kelihatan buruk. Si Tudung Saji membuat kesimpulan bahawa Sang Buaya tidak perlu memikirkan budi yang telah ditabur oleh Sang Kerbau kerana jasa dan budi yang lama tidak perlu diambil kira. Lantas, Si Tudung Saji terus hanyut. 

Tidak lama kemudian, kelihatan tikar buruk yang hanyut dibawa arus sungai yang mengalir. Lantas mereka bertanyakan soalan yang sama seperti yang diajukan kepada Si Tudung Saji sebentar tadi. Si Tikar Buruk tersebut turut memberi jawapan yang sama seperti Si Tudung Saji. Maka, Sang Buaya telah membuat keputusan untuk meneruskan niatnya dengan menarik Sang Kerbau ke dalam air. Kebetulan pada ketika itu, Sang Kancil sedang melalui kawasan tersebut dengan mendengar rintihan Sang Kerbau.

Melihat kepada Sang Kancil maka tanpa lengah Sang Buaya terus bertanyakan pendapat Sang Kancil pula sambil mengatakan bahawa sebentar tadi Tudung Saji dan Tikar Buruk berpihak kepada tindakannya. Sang Kerbau pula tetap merayu kepada Sang Kancil supaya memberi pendapat yang adil. Pada fikiran Sang Buaya, kalaupun Sang Kancil berpihak kepada Sang Kerbau tetapi dia masih menang jika mengikut undian suara. Apatah lagi jika pendapat Sang Kancil berpihak kepadanya maka Sang Kerbau tetap akan menjadi habuannya hari ini.

Sang Kancil berkata mungkin pendapatnya tidak jauh beza dari pendapat pendapat Tudung Saji dan Tikar Buruk sebelum ini. Namun untuk lebih adil lagi Sang Kancil meminta Sang Buaya untuk melakonkan kembali adegan ketika Sang Buaya dihempap pokok tadi sebagai memenuhi kehendak Sang Kerbau untuk mencari keadilan. Mendengarkan kata Sang Kancil gembiralah hati Sang Buaya lantas dia bersetuju dengan permintaan Sang Kancil. Setelah batang kayu yang berat itu kembali diletakkan di atas badan Sang Buaya. Sang Kancil meminta Sang Kerbau berlalu dari situ dan meninggalkan Sang Buaya dalam keadaan sebegitu. Tinggallah Sang Buaya keseorangan menahan kesakitan seperti pada awalnya tadi. Sebelum berpisah, Sang Kancil telah berpesan kepada Sang Kerbau supaya lebih berhati-hati apabila mahu menghulurkan pertolongan. 

Sumber : Nurfarhana Shahira Binti Rosly

Sentiasa berhati-hati dan berfikir panjang sebelum membuat keputusan. 
Kita perlu menghargai pertolongan yang telah dilakukan oleh seseorang dalam membantu kita di kala kesusahan. 
Berilah pendapat yang adil bersesuaian dengan masalah yang dihadapi dan juga berlandaskan perjuangan ke arah kebaikan.
Janganlah bersikap dendam kepada orang yang tidak berdosa hanya kerana diri sendiri tidak bernasib baik.








No comments:

Post a Comment