Sunday, March 16, 2014

Nak Balik Sembahyang

Entah mengapa hari itu mood seorang Pengarah sungguh baik kepada kakitangannya. Dia bersedia mengizinkan sesiapa sahaja yang hendak meminta balik lima jam lebih awal pada hari itu. Tetapi permintaan mestilah logik dan dengan hanya satu alasan jer yang boleh diguna. Haaaa!! Alasannya ialah mestilah pasal sembahyang sahaja! 

Sebaik mengetahui tawaran pengarah itu maka datanglah empat orang staff berjumpa dengan tuan pengarah.

Mula-mula seorang jurutaip;

Kerani  :  Tuan, boleh tak saya pulang awal tuan? Saya nak balik sebab nak solat kat rumah...,  leh la tuan?

Pengarah  :  Tak boleh!!!... Kat sini kan ke ader surau, sembahyang jemaah lagi lagi banyak pahalanya!

Kemudian, datang pula seorang Pegawai Kerani;

Pegawai Kerani  :  Saya boleh balik awal kut tuan?

Pengarah  :  Ha kamu pasal apa pulak?

Pegawai Kerani  :  Saya nak balik sebab nak tengok anak saya sembahyang Zohor ke tak tuan? Saya kuatir dia ponteng solat tuan.

Pengarah  :  Tak boleh balik, awak telefon saja isteri awak dan suruh dia tengok-tengokkan!

Pengurus pula mencuba nasib;

Pengurus  :  Setentunya saya boleh balik awal ye tuan.

Pengarah  :  
Ha, Kamu pulak pasal apa? Kamu pun nak balik awal jugak ker?

Pengurus  :  
Ermmm! Yer tuan! Tuan kan amat budiman orangnya! Hehe!

Boss : Alasan apa lak ngko nie?

Pengurus  :  
Saya nak balik sembahyang jenazah tuan... Ada orang kampung saya meninggal pagi tadi, sebagai sama sekampung saya perlu turut doakan dan sembahyangkan jenazahnya...! Boleh yer tuan yer saya pulang awal?

Pengarah  :  
Tak bolehhh!!! Itu adalah Fardhu Kifayah. Ramai orang kampung awak yang lain boleh sembahyangkan. Awak boleh je doakan dia dari sini. Dah tu... pergi buat kerja.

Tiba pula giliran Mat Peon;

Mat Peon  :  Tuan! Saya nak balik awal boleh ke tuan?

Pengarah  :  
Naper?

Mat Peon  :  Isteri saya telefon tadi, dia kater dia dah boleh sembahyang tuan. Dah seminggu dia cuti, al-maklumlah tuan.

Pengarah  :  
Laa yer ker??? Hmm Kalau gitu awak baliklah... Kesian kat wak dah seminggu menunggu tu!!!

Mat Peon : Terima kasih tuan!!! (Dengan wajah berseri-seri sambil jeling menyakat pada Pengurus, Pegawai Kerani dan Kerani yang sedang memandang Mat Peon dengan wajah tak puas hati)

Solat bukan PART TIME
bukan SOMETIME
bukan NO TIME
mesti buat FULL TIME
dan ON TIME
kalau boleh OVERTIME
sebab mati ANYTIME


Rasulullah SAW bersabda
"SOLAT ITU ADALAH TIANG AGAMA (ISLAM)
MAKA SESIAPA YANG MENDIRIKAN SOLAT
BERERTI DIA TELAH MENEGAKKAN AGAMANYA
DAN SESIAPA YANG MENINGGALKAN SOLAT
BERERTI DIA TELAH MERUNTUHKAN AGAMANYA"
Riwayat Al-Bukhari dan Muslim





No comments:

Post a Comment